fredag den 12. april 2013

How-to: Watermark Resist Teknik

Jeg bruger Gloss Paper fra Ranger til teknikken. Andre glatte papirer kan muligvis bruges, f.eks. foto-papir, men det er desværre ikke alle slags der fungerer helt på samme måde.


Først stempler du motivet på den blanke karton med en ”vandmærke-sværte”, f.eks. Versamark fra Tsukineko, Watermark Resist fra Ranger eller Watermark Ink fra Colorbox.




Motivet skal være HELT tørt før du går videre - du kan evt. bruge en føntørrer eller en varmepistol for at fremskynde tørringen.

Nu tager du et par Distress Ink Pads i forskellige farver (det SKAL være en vandbaseret sværte, som preller af ovenpå motivet) og trykker dem ned mod motivet. Du skal ikke tvære, bare trykke ned. 



Farverne behøver ikke overlappe hinanden - de skal bare fordeles jænt omkring på kartonen.

Efter nogle sekunder begynder man at kunne se, at farven preller af dér hvor der er stemplet med vandmærkesværten.


Lad det sidde et lille øjeblik, og derefter tager du en Kleenex el. køkkenrulle og polerer motivet grundigt indtil det stemplede motiv står helt klart.



Teknikken kan også laves ved at sværte med Distress Ink og en svamp. Det giver en mere rolig baggrund, men jeg synes personligt at teknikken hvor man kan se de firkantede aftryk er sjov og giver et nærmest marmoreret udseende.

9 kommentarer:

  1. Det er simpelthen for sjovt at lege med.
    Tak fordi du viste mig det i Middelfart:-)

    SvarSlet
  2. Feeed teknik, glæder mig til at afprøve mit, har allerede nogen ideer!
    Jeg har prøvet på noget fotopapir, men det blev ikke særlig godt.

    SvarSlet
  3. UHA de er fine - er liiige før du får omvendt en "jeg kan ikke lide at grise" person som mig. =0)

    SvarSlet
  4. WOW det ser bare helt fedt ud Gitte. Tak for tutten, den var ny for mig.
    Há en rigtig god week-end alle sammen.

    SvarSlet
  5. Lækkert... Dejligt at få teknikken opfrisket igen
    God weekend

    SvarSlet
  6. Sej effekt...det er også liiige før du får omvendt mig (endnu en jeg-kan-ikke-lide-beskidte-fingre-scrapper)

    SvarSlet
  7. NEEEjjjjj, hvor fedt. Tusind tak for tut'en :)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...