søndag den 17. november 2013

Lav dine egne stempler på Silhouette maskinen

Jeg tror snart ikke det er forbigået nogens opmærksomhed, at Silhouette har lavet materialer til hjemmelavede stempler.
Ellers så kan du se alle Silhouette Stamping produkterne i webshoppen her: http://hobbyboden.dk/shop/search-1.html?keyword=silhouette+stamping

Jeg har prøvet at lege lidt med det, og det er rigtig sjovt og nemt.
Du kan se en instruktionsvideo her:
http://www.youtube.com/watch?v=hkvDkvDZ-hY

Det er et helt tyndt silicone-agtigt materiale, som man skærer ud i. Man kan skære ret fine små detaljer, jeg lavede flere ting der var under 1 mm i bredden og det klarede maskinen fint.





Man skal være opmærksom på, at det er hele figuren der skæres ud  -  så et er smart at lave f.eks. tekster sammenhængende, så man ikke står med en håndfuld løse bogstaver.




Det udskårne motiv sættes direkte på akrylblokken. Materialet er ret tyndt, så man skal være forsigtig når man sværter og evt. tørre det af, som komme på klodsen udenom stemplet, så man ikke får uønskede mærker på papiret man stempler på.


Materialet minder lidt om clear stamps, så det er ikke alle sværter der er lige velegnede.
Og det er en god idé at skære motiver som ikke har for mange store overflader, for det bliver ikke helt så pænt, når sværten preller lidt af eller samler sig i små pytter på overfladen.
Distress Ink er slet ikke egnet, da den er vandbaseret og dermed svær at fordele på den glatte overflade.

Til snefnugget og juletræerne har jeg brugt Archival Ink. Den giver en smule ujævnt resultat, men det kan også have sin charme, synes jeg.



 Fjerene er stemplet med Cat's Eye Chalk sværte. Det giver et fint resultat, man skal bare lige være opmærksom på kun at duppe farven på og ikke tvære den sidelæns, da det vil kunne ses på resultatet.


Chalk Inks fra Prima (de små grønne "strygejern" fra Ingvild Bolme) gav i mine øjne det bedste og mest ensartede resultat.
Du kan finde dem her: http://hobbyboden.dk/shop/search-1.html?keyword=bolme+chalk







3 kommentarer:

  1. Hm hvad med at skære 2 ens og så lime dem sammen, kan det ikke gí et lidt bedre stempel at bruge måske?? Ikke at jeg skal lave noget, da jeg ikke har Silouetten og heller ikke har planer om at få en, bare en tanke, at det måske kunne hjælpe lidt på stemplet i hvert fald??

    SvarSlet
  2. Jeg har købt sættet - men er ikke kommet i gang endnu - nu har jeg lige fået det skub, det skulle til... det skal afprøves i morgen. Holder nemlig "fridag". :-)

    SvarSlet
  3. Det ser godt ud!! Tænk at man nu også akn lave sine egne stempler!
    God søndag aften.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...