torsdag den 16. maj 2013

How-to: Gatefold-card med firkanter

 
Til kortet bruger jeg et stykke karton på 6x8", som jeg falser 2" inde fra hver af de smalle sider. På den måde kommer folden til at mødes præcis på midten.
Jeg bruger gerne Scrore Board'et fra Martha Stewart, men ellers har mange skæremaskiner også en mulighed for at false (= lave en bukke-linie i kartonen).
Du kan også bruge f.eks. et ark A5-karton og så selv måle ud hvor det skal foldes.

Den hurtigste måde at lave de tre sæt med to firkanter, som hver især passer perfekt indeni hinanden, er ved at bruge stansejern. Men du kan selvfølgelig også selv måle og skære på en skæremaskine.
De stansejern jeg har brugt, måler hhv. ca. 3½ cm og 4½ cm målt på siden.


Først har jeg stanset den største firkant ud i sort Bazzill karton med canvasstruktur - og bagefter har jeg stanset den lille firkant ud i mønsterpapiret (som i øvrigt er lavet med watermark resist teknikken, som jeg tidligere har vist en how-to om her på bloggen: http://hobbyboden.blogspot.dk/2013/04/how-to-watermark-resist-teknik.html).



Mønsterpapiret klæbes ovenpå den sorte firkant, og disse klæbes bagefter over på kortet.
Der skal kun lim/tape på den ene halvdel af firkanten, for den skal placeres så den anden halvdel går ud over kanten.
Jeg synes det er lettest at sætte den midterste på først (på øjemål) og bagefter lukker jeg kortet i og placerer de to andre firkanter hhv. over og under den midterste.
Men disse skal så limes på kortets modsatte flap.



7 kommentarer:

  1. Fine kort! God måde at folde lidt anderledes end normalt :)

    SvarSlet
  2. Fine kort, en smart måde at lave "overlapning" på....

    SvarSlet
  3. Lækkert kort med en flot teknik

    God dag til dig

    SvarSlet
  4. Rigtig fint kort, og en god måde at få brugt lidt flere af alle de rester man altid har tons af.

    SvarSlet
  5. Hvor er det fint. Tak for letforståelig tut.

    SvarSlet
  6. God ide - så smukke og enkle. Har nogle stempler fra Lili of the Valley, som vil passe perfekt til denne slags kort.
    Knuz
    Ea

    SvarSlet
  7. Flot kort. Dejligt det er anderledes end man er vant til at se. :-)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...