fredag den 6. september 2013

Varm embossing

I denne weekend deltager vi med butikken på Husflidsmessen i Viborg, hvor vi bl.a. vil demonstrere forskellige muligheder inden for varm- / pulver-embossing.
I den forbindelse har Karina lavet nedenstående blogindlæg om nogle af de sjove og anderledes muligheder det giver at embosse med pulver og varmepistol.

Så hvis du skal til messen i Viborg, så kig endelig forbi stand 111 i Stadionhallen og se hvad vi laver.
http://midtjysk-viborg-husflid.dk/

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Sidst jeg var til scrapaften i Hobbyboden kastede jeg mig over at eksperimentere med varm embossing. Her er resultaterne af de meget forskellige teknikker.

Først er kort, hvor baggrunden består af embossing pulver i neonfarver, som er drysset ud over et stykke karton. Bare sådan lidt tilfældigt. Meget anderledes fremgangsmåde end når jeg normalt bruger et eller andet stempel og stempler med lim og drysser pulver på og hælder det overskydende af igen. Her hælder jeg ikke noget af  - det der hældes på bliver på kortet. Pulveret smeltes med varmepistolen. Her er det vigtigt at det ikke en varmepistol der blæser alt for meget, for i starten sidder pulveret overhovedet ikke fast.

Hen over den embossede baggrund er der lagt et udskåret stykke hønsetråd eller chicken wire - lavet med denne fantastiske die. Hønsenettet er gnedet med versa mark og drysset med sølv embossing pulver, som igen er smeltet med varmepistolen, så det ligner rigtig hønsetråd. Kortet er afsluttet med et tag med en hilsen.


På dette tag har jeg igen leget med at hælde embossing pulver på uden at lime. Et godt lag skulle jeg bruge denne gang. Mens den smeltede embossing pulver stadig var fugtig pressede jeg et gummistempel ned i overfladen for at give en lækker relief-effekt.


Jeg havde også sat mig for at prøve at embosse på forskellige materialer. Så her er et forsøg med at embosse på glas. Det vigtige når man embosser på glas er at vide at det tager lang tid at varme op, for glasset skal også varmes. Samtidig tager det så også lang tid at køle ned igen. Jeg håber I kan se den embossede kant nederst på glasset. Jeg har gnedet lidt tilfældigt med versa mark nederst på glasset og drysset med embossing pulver, som er smeltet på sædvanlig vis. Pyntet med et silkebånd og lidt charms.


Og sidst har jeg som et eksperiment prøvet at embosse med et unmountet stempel på en dåse. Det er nemmest med umonterede stempler fordi man så kan bøje stemplet efter dåsen eller hvilken beholder man nu ønsker at stemple på. Men ellers er teknikken den samme.

 
Håber der var lige inspiration at hente til at komme igang med embossing igen. Mine embossing pulvere har været på stand by et stykke tid og jeg tror da bestemt de skal frem i lyset lidt igen.

5 kommentarer:

  1. Superfed idé, og det ser bare hammergodt ud. Jeg er især vild med det på glasset, det skal helt sikkert prøves ret snart. Men jeg fik faktisk også lige en helt anden idé, som jeg lige skal há prøvet af, så skal jeg nok lige vende tilbage, hvis ellers det virker LOL.
    Há en rigtig god week-end på messen.

    SvarSlet
  2. FEDE idéer. Og ser skide godt ud :)
    God weekend i Fredericia.

    SvarSlet
  3. Super fine ting... Og ja, man får da lige lyst til at lege lidt med embossing igen ;)

    SvarSlet
  4. Tak for indput - jeg kan god se, at jeg må have købt mere embossingpulver :-).

    SvarSlet
  5. 1000 TAK for god inspiration. Særligt er jeg vild med embossingen på den kobberfarvede dåse. Det ser VILDT godt ud!
    Ha' en dejlig weekend.
    Kh. Anette

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...