onsdag den 19. marts 2014

Skær dine egne stencils på Silhouette Maskinen

Med en Silhouette skæreplotter kan du skære dine egne stencils og masker.
Til ink sprays / mists kan det være en god idé at lave dem i et plastmateriale, men til f.eks. akrylmaling, gesso, modelling paste, stempelsværte osv. kan det faktisk sagtens lade sig gøre at lave dem i karton.

I webshoppen kan du finde Mylar Stencil materiale (du kan også finde det på eBay til en lidt bedre pris), som er velegnet til at skære stencils af.
Jeg ved at nogle med held har prøvet at skære i hhv. overhead-transparenter eller plastic-charteques - så det er også en mulighed. Men mylar har den fordel at det er svagt "mælket" / translucent, så man kan se hvor man har placeret sin stencil (det kan være svært at se, hvis den er helt krystalklar).

Mylar-materialet har jeg skåret med indstillingerne til "Coverstock", når det er 125 micron mylar (kniven indstilles manuelt på '6' eller '7').
Her er et par eksempler på nogle af dem jeg selv har lavet  -  jeg har lagt en 1-krone ved, så man bedre kan vurdere størrelsen af detaljerne.

I Silhouette Store er der masser af muligheder for at købe skabeloner til stencils - bare søg på "Stencil" - de to jeg har skåret her hedder hhv. "Tea Stain" og "Brick Circle".



Mylar-materialet er en smule tyndere end de stencils / masks man kan købe, men de fungerer supergodt sammen med både mist-spray, maling, sværte osv.

Her er nogleeksempler, som jeg sad og demonstrerede på Scrapbooking Convention for nylig.
Det er Distress Ink sværte jeg har brugt sammen med Ink Tool værktøjet, samt baby wipes (baby vådservietter) til at tage lidt af farven af gennem stencilen.
Den sorte tekst er stemplet med Archival Ink.








7 kommentarer:

  1. En rigtig god ide og så flot du har lavet dem

    God onsdag til dig

    SvarSlet
  2. har købt Mylar hos hobbyboden - det virker perfekt.

    SvarSlet
  3. De ser i hvert fald rigtig fine ud, og det samme gør de ting du har lavet med dem.

    SvarSlet
  4. Et nyt behov. Ser super godt ud

    SvarSlet
  5. Hvor er det smart!
    Jeg kan rigtig godt lide dine eksempler.

    SvarSlet
  6. Wauw, siger jeg bare. Mega fristende, når man som mig kun ejer éen stencil.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...